Tuesday, June 5, 2012

KENAPA KITA PERLU MENCARI SIDE INCOME??

Side income kini bukan lg hobby atau suka2 atau minat! its a MUST and COMPULSARY!! Yes skrg mungkin semuanya cukup atau kita yg REDHA dgn ape yg ade.Atau kita yg ego mengatakan CUKUP NI, CUKUP NI. Penyedap hati la katakan. tp how bout next year?? next year and next year?? cukup ke bila nak kawen? jangan kawen wat loan sudah! bila anak makin mbesar? semuanya nk pakai duit kan? Gaji naik bape ketul sgt lah. Kos sara hidup je yg makin tinggi!dan tak turun2! dan yg bujang tu smpai bila nak mintak duit mak bpk walaupon lah mak bapak kaya! Sorry lah, mmg tak respect la kalau dah keje tapi still guna duit mak bapak. Sepatutnya bila dah keje, kita patut balas balik segala kesusahan perih jerih mak ayah besar kan kita. Yes, mmg lah dorg tak mintak tapi itu dah tanggungjawab kita untuk balas balik jasa dorang kan. Of course ada di antara kita yang kata, "ala aku pon tak cukup duit, ini kan pulak nak kasi kat mak ayah" atau "ok la ni aku bg seratus...drpda aku tak kasi" heyyyyy cukup ke seratus tu???mana cukup lah compare dgn yg dorg dah kasi selama besar kan kita. duit susu,baju, lampin, kperluan kita siap mainan lg. cukup seratus???huh! eh kita kalau ckp psl cukup mmg x cukup2! tapi ape yg kita nak ade lah KESELESAAN!!


Jadi ibu bapa yg boleh myediakan keperluan anak2 dan ibu bapa kita. Anak2 zaman skarang tak sama dengan anak2 zaman dulu. even tho tak kawen lg. tp di sebab kan mak chegu, dah tau ragam budak2 zaman skrang. Jauuuuuuuuh beza nya ngan zaman dulu.klau kita tak buat yg terbaek untuk mereka, jangan menyesal kemudian hari nnt mereka juga jaga kita ala kadar sahaja. Percaya la. anak2 yg hebat datang nya dari parents yg hebat! ini kerana mereka dari kecil selalu mengidolakan ibu bapa mereka. Takkan kita x nak jadi ibu bapa yg terbaik? x kan kita nak anak2 kita mengidolakan ibubapa kawan2 die pulak??? ohh myyy.. ku tak sanggup. Biarlah ku bersusah payah sekarang demi kesenangan mereka kelak. Supaya mereka tidak mencemburui rakan2 mereka yg lebih bernasib baik. Itu kisah kita dgn anak2. Tapi apa kaitan nya dgn kita dan ibu bapa kita? sudah tentu jika kita membalas jasa kedua ibu bapa kita, confirm2 anak kita juga akan terikut2 cara kita.confirm2 dia juga akan jadi insan yg hebat, insan yg tak melupakan jasa ibu ayahnya.. Jika kita lihat sekarang ini, mmg org kata 'duit bukan segala2nya' tetapi sedar kah kita dgn 'hari ini segala2nya memerlukan duit'?? Jika kita tak bertindak sekarang. mmg tak payah mimpi lah kita akan berada di puncak kejayaan. Dari sekecil2 kejayaan lah yg akan bercambah menjadi kejayaan2 yg besar!! Jika anda ingin kan kaya muda, kaya begaya dan kaya jiwa, jangan teragak2 untuk mengambil langkah pertama. Buat keputusan dengan yakin dan percaya setiap usaha yg kita berikan. InsyaAllah dgn izin Allah Yang Maha Pemurah akan di berikan rezeki pada tiap2 manusia yang berusaha. dan igt juga, Allah berfirman dalam surah

Ar-Ra'ad (ayat 11): "Sesungguhnya Allah tidak akan merubah nasib suatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang merubah nasibnya."


Ini sudah jelas menunjukkan sebagai seorang manusia kita seharusnya sentiasa merubah diri kita untuk mengubah nasib kita. Jangan sesekali kaitkan kegagalan orang lain dengan diri kita. Kita berhak untuk mencuba. Kita berhak juga untuk berjaya. Kegagalan org lain kita ambil sebagai iktibar sahaja.Jangan jadikan ianya sebagai batu penghalang untuk kita lebih berjaya.Dan sentiasa berpegang pada kata2 org bijak pandai bahawa untuk kita berjaya, hendaklah kita bergaul dgn org yg berilmu, org yg sudah berjaya.Orang yang lebih berpengalaman. Jangan pula kita berkiblatkan orang yang sudah gagal.Orang yang tidak tahu apa2 melainkan hanya menunding kesalahan terhadap orang lain apabila sudah gagal. InsyaAllah sekiranya niat kita baik, baik lah hasil yang kita perolehi.. Fikir dan renung2kan bersama. :)

 

No comments :

Post a Comment